Filmgala på skolan

Publicerad: 2012-12-02
Filmgala på skolan

I samband med avslutningen av höstens Storyline-period fick eleverna i uppdrag att skapa filmer. Filmerna skulle ha ett preventivt syfte mot olika former av missbruk, exempelvis alkohol, narkotika, tobak mm. Man imponeras verkligen av elevernas kreativitet och skaparglädje, många av filmerna berörde verkligen! Under fredagen v46 var det stor förevisning i dramasalen av de olika filmerna och därefter var det dags för omröstning i kategorierna Bästa film/budskap, Bästa kostym/scenografi och Bästa skådespelare. Det blev en film som faktiskt tog hem samtliga kategorier: “Det bruna löftet”. Ett extrapris för Bästa galaklädsel utdelades dessutom till Nanna! Stort grattis till vinnarna!

Publicerad: 2012-11-27 Föreläsning om grooming

Under skolans Storyline-period, där många ämnen integreras till ett stort projekt, fick skolan besök av Sven Åke Christianson som föreläste om grooming. S-Å Christianson är professor i psykologi, legitimerad psykolog och författare. Hans forskning rör framför allt människans minnesfunktion, brott och psykiskt trauma samt intervjumetodik.

Skolans elever uppskattade verkligen denna föreläsning som gav dem ytterligare inspiration och kunskap inom psykologi. Tack för besöket Sven Åke!

Publicerad: 2012-11-23 Studieresa till Bosnien-Hercegovina

I ett samarbetsprojekt mellan Solna Ungdomscafé, Psykologigymnasiet och organisationen Våra barn åkte fyra av skolans elever samt skolans rektor på studieresa till Bosnien. Dessutom åkte ett antal ungdomar från Solna Ungdomscafé med, totalt åkte ca 15 personer. Målet med resan var att besöka barnhem och fritidshem i Mostar som har startats av organisationen Våra barn. Det blev en intensiv vecka med många intryck. Läs gärna mer på bloggen där våra elever har skrivit om sina upplevelser och lagt in bilder från resan:  http://www.varabarnibosnien.blogg.se/

Publicerad: 2012-08-22
Hajk med åk2

Under kickoff-veckan för åk2 genomfördes en “hajk” med övernattning i Unga Örnars fritids-stuga söder om stan. Eleverna tillsammans med sina mentorer spenderade onsdag och torsdag vid stugan med lekar, samarbetsövningar, kanotpaddling och gemensam matlagning på agendan. Det soliga och fina vädret gjorde dagarna mycket trevliga!