• Start
  • /
  • Uncategorized
  • /

Syftet med denna storyline är att undersöka FN utifrån två perspektiv.

Publicerad: 2017-11-19

Syftet med detta storyline är att undersöka FN utifrån två perspektiv. För det första vilka möjligheter FN utgör i arbetet för fred och mänskliga rättigheter och för det andra vilka begränsningar som finns. Vi kommer att utgå från Rwanda som ett case och börjar därför med att se filmen Hotel Rwanda. Ni kommer att få analysera FN:s roll i denna konflikt som ägde rum 1994. Därefter bygger vi på våra kunskaper om FN genom ett FN-rollspel som kommer pågå fram till och med avslutningen i Generalförsamlingen (Solnas kommunfullmäktigesal) fredagen den 17 november.

Det har varit väldigt givande och lärorika två veckor. Det har bjudits på interna och externa föreläsningar. Vi har fått besök av sakkunniga politiker. Eleverna har delats in i femton grupper där varje grupp har representerat ett medlemsland. De har diskuterat, skrivit policy-papers och resolutioner. Innan Generalförsamlingen samlades i Kommunfullmäktigesalen i Solna för att lägga fram resolutioner hans det även med en matkulturdag! Ett riktigt lyckat och uppskattat storyline!

Publicerad: 2017-11-04 Innan höstlovet var det äntligen tid för lite fest. Elevkåren anordnade en Halloween-fest med aktiviteter, dans och tävlingar. Här kommer några bilder från den kvällen!

Publicerad: 2017-04-24 Tema för årets sista Storyline är Förebilder. Tanken har varit att lyfta fram vilket ansvar förebilder har och hur dessa kan påverka individ och samhälle. Vilka är ungdomars förebilder? Hur påverkas ungdomar av sina förebilder? Finns det “dåliga” förebilder och vilka konsekvenser kan det få för de somser upp till dem?

Storyline började med två fantastiska föreläsningar. Vi gästades nämligen av Adeel Faqhi och Jessika Ekman. Adeel Faqhi är enligt oss en av de bästa ståuppkomikerna som vågar ifrågasätta och problematisera aktuella fenomen. Han är en god förebild genom att lyfta jobbiga frågor och belysa dem genom konstformen komedi.

Jessika Ekman är en föreläsare och terapeut som har en egen podd som heter “Sjuk i huvudet” som behandlar psykisk ohälsa och självkänsla. Hon lyfter fram problematiken med att psykisk ohälsa inte anses vara en “riktig” sjukdom och vad detta ger för konsekvenser, både för individer och på samhället i stort. På så sätt är hon en god förebild.

Eleverna kommer under detta Storyline att boka in en intervju med deras förebilder för att sedan göra en muntlig redovisning för hela skolan den 27/4 i dramasalen.

Publicerad: 2017-03-16 Idag hade Psykologigymnasiet besök av eventuellt blivande elever för att göra ett färdighetstest till teaterinriktningen. Det var ett härligt gäng som snabbt hittade varandra och bjöd på många roliga improvisationsteater. Det krävs mycket för att våga ta plats och bjuda på sig själv inte bara inför vuxna hen inte känner utan även för andra ungdomar. Detta var dock inte ett problem för dessa fantastiska ungdomar som bara bjöd och bjöd och bjöd ännu mera på sig själva;)

Tack för att ni kom och bidrog och vi hoppas på att ses igen i början på augusti.

Sök inlägg

Dela inlägget