Samhällsprogram med inriktning beteendevetenskap-
profil kriminologi

Är du intresserad av psykologi? Då ska du läsa hos oss!
Du tycker om att studera och gillar att läsa traditionellt men du är beredd på att lära dig på ett nytt sätt genom värderingsövningar, drama, och olika typer av rollspel, ex; rättegångsspel. Du läser ämnet psykologi under samtliga tre år hos oss och du får även läsa ämnen som kriminologi, sociologi, filosofi och ledarskap.
På Psykologigymnasiet läser eleven den nationella varianten av Samhällsvetenskapsprogrammet med beteendeinriktning. Som elev hos oss tycker du om att studera och gillar att läsa traditionellt men du är även beredd på att lära dig på ett nytt sätt genom värderingsövningar, drama och olika typer av rollspel, ex: rättegångsspel. Du läser ämnet psykologi under samtliga tre år hos oss och du får även läsa ämnen som exempelvis kriminologi, sociologi, filosofi och ledarskap. Programmet innefattar som sig bör de åtta gymnasiegemensamma ämnena, 1150 poäng. Därutöver tillkommer karaktärs- och inriktningsämnena på 750 poäng. Till sist kommer programfördjupningsämnen och individuellt val på totalt 600 poäng. I dessa ingår kursen Gymnasiearbete på 100 poäng. Läs mer under Poängplaner.