Studieresa till Lettland

Även denna vår begav sig Psykologigymnasiets åk3 till Riga och Lettland på studieresa. Det gjordes besök bl a på Riga stads socialförvaltning, ett barn- och ungdomshem samt Ockupationsmuseet. Dessutom en bussresa till norra Lettland med besök på en SOS Barnby samt ytterligare ett ungdomshem.

Backa-projektet –

Initiativet för en skola fri från sexuella kränkningar och det ska öka kunskapen bland skolpersonal, elever och allmänheten kring hur vi kan motverka sexuella trakasserier och kränkningar i skolan.

Vi fick se en brottsplats, och vad man som tekniker letar efter för att hitta spår. Vi fick se hur man kan göra för att ta ett skoavtryck från en tidning.

Publicerad: 2018-05-29

Nu närmar det sig slutet och betygen är snart satta! Vi passar på att njuta in i det sista av de sista skoldagarna innan sommarlovet sparkar igång. Vi har varit på studiebesök till Karolinska Institutet samt Historiska Museet.

Till Karolinska Institutet var Psykologigymnasiet särskilt inbjudna till.  Vi fick ta del av studenternas fördjupningar utifrån aktuell forskning kring olika syndrom.

På Historiska Museet tog vi del av utställningen 100 % kamp  – Sveriges historia! Vi fick en guidad tur och eleverna var som de alltid är exemplariska med sitt engagemang och deltagande med de frågor som de ställde och de diskussioner de förde.

Sök inlägg

Dela inlägget