Gymnasiemässan 2020 i digital form

Eftersom Corona-pandemin satte stopp för årets Gymnasiemässa i fysisk form så blev det istället en mässa i digital form som genomfördes 19-21 november. Vi satte oss i ett konferensrum med lärare, elevambassadörer och rektor med våra datorer och svarade på chat-frågor från besökare på Digitala gymnasiemässan. Det blev många kontakter med intresserade elever men vi saknade så klart det fysiska mötet som uppstår på mässan.

Publicerad: 2020-11-09

FN-rollspel på skolan

Efter höstlovet genomfördes ett FN-rollspel på Psykologigymnasiet. Under en intensiv vecka fick eleverna representera FN-delegater eller FN-ambassadörer från olika länder. Varje delegation arbetade med att ta fram policy papers för sitt land i olika frågor, slipade på öppningstal till FN’s generalförsamling och formulerade resolutioner inom olika FN-utskott. Pga corona-restriktioner fick vi genomföra generalförsamlingen digitalt med live-streaming från öppningstal och resolutionspresentationer. Lite bilder från denna vecka:

Permalink

Publicerad: 2020-01-27Föreläsning om säkert internet på Psykologigymnasiet. Unga forskare kom till oss och pratade med eleverna hur de ska tänka kring lösenord på nätet mm mm.

Efter föreläsningen kom Radio P4 Stockholm och intervjuade två av eleverna i livesändning om hur de uppfattat föreläsningen. Lyssna på den här:

Lyssna en kvart in på programmet efter låten “det går över” så kommer intervjun.

Publicerad: 2020-01-23Lucia-firande

Med alla elever samlade i dramasalen skred ett stort Lucia-tåg in och sjöng ett antal klassiska Lucia-sånger. Mycket välarrangerat, tack ni som ställde upp. Även tack till publiken som andäktigt lyssnade och njöt av den vackra sången.